12 januari 2015 Susanne

Groene smoothies voor beginners

Nu ik de uitdaging ‘zonder toegevoegde suiker’ doe deze maand, wil dat niet zeggen dat ik mijn vorige uitdagingen helemaal links laat liggen. Zo eet ik uiteraard nog regelmatig vegetarisch en drink ik ook nog af en toe een groene smoothie. Als je nu nog niet eerder een groene smoothie hebt gedronken kun je daar misschien wat huiverig voor zijn, maar dat is absoluut niet nodig met de combinaties die ik je hieronder geef.

Kern van een goede groene smoothie is dat je verschillende elementen gebruikt. Ik zal je hier de verschillende onderdelen geven en je een paar opties geven die fijn zijn om mee te beginnen. Voor je het weet drink je dagelijks groene smoothies!

Groene smoothies voor beginners

1. Begin met één of twee stuks fruit dat lekker zoet is. Mango is lekker, maar peer, ananas, banaan en meloen kunnen ook heel goed.

2. Neem een stuk groente. Als starter kun je goed beginnen met milde groenten. Spinazie bijvoorbeeld, of veldsla, maar komkommer kan ook prima. Je kunt voor een goed vullende smoothie ook avocado nemen, dat is lekker romig.

3. Neem een verdunmiddel. Hiermee bedoel ik een vloeistof die de massa wat drinkbaarder maakt. Je kunt gewoon water nemen, maar voor de variatie kan kokoswater, kokosmelk, koemelk of een vers geperst fruitsap ook lekker zijn.

4. Kies eventueel een vers kruid. Zo kun je heel goed peterselie nemen of dille, en munt kan ook vaak prima.

5. Kies eventueel een specerij. Kaneel is bijna overal lekker in, maar je kunt ook een klein beetje cacao nemen of kardemom en in de winter zijn speculaaskruiden ook een goede keuze.

6. Wil je je smoothie drinken als ontbijt of ‘maaltijdvervanger‘? Voeg dan extra vullende vezels toe, neem bijvoorbeeld een handje chiazaad, havermout, lijnzaad of kokosrasp. Eventueel kun je ook nog een extra vet gebruiken, zoals een theelepeltje (extra vergine) olijfolie, kokosolie, lijnzaadolie of koolzaadolie.

Door een combinatie te maken van minimaal de eerste 3 stappen maak je makkelijk groene smoothies. De punten 4, 5 en 6 zijn optioneel. Ik zal je een aantal combinaties geven waar je goed mee kunt starten.

Tropisch: mango, spinazie, kokoswater, als basis. Optioneel: kardemom, kokosrasp en munt.

Creamy: peer, avocado, water, als basis. Optioneel: peterselie, cacao en havermout of lijnzaad.

Fris: appel/peer, venkel/komkommer, water, als basis. Optioneel: dille, chiazaad of havermout.

Ik ben heel benieuwd naar jullie favorieten, dus ik hoor het graag!

Groene smoothie voor beginners

Tagged: , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *